RGB!

jodå jag somnade upprörd igår och vaknade minst lika upprörd idag!
Tack till er alla som inte vet vad ridsport handlar om, förlåt jag menade ridhoppy/ridlek!
ni som säger att ridning inte är en sport, att hästen förtjänade halva priset, att hästen skulle fått priset istället, att hästar är mat, att man inte ska leka med maten osv.
tack för att ni ger mig ytterst få timmars sömn, med mera timmar av oro och ängslan när jag funderar på varför man inte kan glädjas åt en sport som kanske inte får största media publiciteten och en sport som handlar som så mycket blod svett och tårar..
Att träna fram en världs cup häst är nog mer blod svett och tårar än vad någon egentligen vet, jag har aldrig gett så mycket blod svett och tårar som för min egen häst Wilma och då hoppar vi ca90cm. visst skulle väl hon med alla marginal kunna hoppa minst 110cm men där sätter jag stopp, mitt psyke klarar inte det!
För mig är det en stor bedrift att kunna styra och kontrollera henne på ca6-700kg, när jag själv väger en tiondel av det, att sedan rida på hinder som ligger runt 90cm tycker jag är sjukt läskigt!
Sen att RöfGöran rider på minst 8 hinder som är 160cm i en bana utan att tveka, i min värld är han värd ett OSguld bara för det psyket!
Jodå det är hästen som hoppar, men hästarna hade oftast inte klarat en hel bana felfritt utan en ryttare med psyke och kondition själv. Det är klart att Ninja la scilla är värd ett pris, det är han och tro mig det har han nog fått han har nog fått belöningar så det räcker, som förra månaden när han och Roffe vann och fick en miljon i prispengar?! jag tror inte Roffe gick och bjöd polarna på en barrunda för de pengarna inte. Jag tror att han la dem på sin häst!
Ridning handlar om känsla, att vara ett med hästen! Det är inte bara du som kan vara ur form utan du tävlar i ett lag, med en häst och hästen väger tio gånger så mycket som du och har dessutom en egen vilja.
Är din häst trasig en dag, ja då är det inte bara som att byta skidor, nej du måste välja en annan häst i stallet som troligtvis inte är ditt första handsval, men som kan ha en bra dag och göra en kanonrunda.
Det är helt olika ridning på alla hästar, och det krävs att man lyssnar på allt och alla signaler för att allt ska stämma.
Är det någon som inte tror mig är ni välkomna att höra av er för att visa och testa era kunskaper och fördomar, ni kan få låna min häst och hoppa en bana!
tack och hej, nu ska jag till skolan på kursavslut och säger någon nått om att Roffe inte förtjänade detta blir det slagsmål på skolan!
Puss

Kommentarer
Postat av: Frida

Alla har olika åsikter och är duktiga på att framhålla det, så kommer det alltid vara och inget att bry sig om! Onödigt att bry sig bara!

2012-01-17 @ 12:12:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0